Control Unleashed av Leslie McDevitt

Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Control Unleashed av Leslie McDevitt

Legg innav Anne » 21. april 2015 kl. 21.35

Jeg er nå litt over halvveis i boken Control Unleashed og den har åpnet opp en helt ny verden for meg når det gjelder å trene på stress, triggere og forstyrrelser. Det jo dette som er den store bøygen for Ozu og meg. Er det andre her som har lest den? Jeg tenkte vi kunne bruke denne tråden til å nerde litt omkring metodene hun tar for seg i boken.

Boken handler om nettopp ting som dette - hvordan få fokus og kontroll fra en hund som lett blir forstyrret og stresset av miljø og andre hunder? Hun går gjennom teknikker for hvordan man skal gjøre dette som jeg synes høres utrolig bra ut. Her er noe av det hun nevner:

- Passiv oppmerksomhet. Massasje og avslappende kontakt når hunden, og kanskje også deg selv, sitter/ligger på gulvet. Et sted å starte for at hunden skal kunne slappe av og finne roen i de nye omgivelsene hunden er i.
- Aktiv oppmerksomhet. Lette øvelser som target, sitt, litt lek osv når hunden er trygg nok til å utføre noe og gi deg kontakt og samarbeid på den måten.
- Gjøre matte/teppe om til et positivt og beroligende fristed hunden har lyst å være på.
- Skifte mellom aktivitetsnivå (fra passiv til aktiv oppmerksomhet og tilbake igjen når det er nødvendig)
- Kindereggmetoden
- Barrierer mellom dere og forstyrrelser for å trene kontakt og gradvis fjerne barrierene
- Gjøre det å gå uten bånd til en ikke-sak, og det å være fri og løs til noe kjedelig.

Og selvsagt masse, masse annet. Er ikke ferdig med boken enda.

Det er et par ting jeg stiller meg litt skeptisk eller avventende til:

- Hun går noen ganger over i nesten "New Age"-prat angående meditasjon, spirituelt connection med hunden, acupressur osv. Jeg ser poenget, selvsagt, med selv å finne roen når man jobber med hunden. Men jeg får litt New Age-vibber.
- Det hun kaller "biofeedback". Hun klikker og belønner for fysiske tegn på at hunden roer seg, f.eks at den blinker. Etterhvert vil hunden begynne å blinke for å få godbit, og blinkingen vil roe hunden ned. Samme med å belønne at hunden legger seg med bakbeina til siden, hvilket haka på labbene osv.

Jeg er litt avventende til dette fordi jeg tenker at hvis hunden forventer godbit når den roer seg ned, så vil det bli vanskeligere for den å faktisk finne roen. Fordi hver gang den gjør noe naturlig fordi den holder på å slappe av, så kommer forventningen om belønning. Denne forventningen øker da stressnivået og hunden slapper ikke lenger av. Jeg har også hørt at man ikke skal belønne atferd hunden som er naturlig selvbelønnnende (f.eks at hunden av seg selv legger seg ned og slapper av) fordi man da vil gjøre atferden mindre attraktiv.

Jeg vil jo tro at mine bekymringer er grunnløse, forfatteren har nok god og lang erfaring med denne metoden. Men akkurat dette tror jeg at jeg skal avvente litt før jeg begir meg ut på.

Men det er mange ting her jeg skal starte med. Teppe-trening, passiv og aktiv oppmerksomhet, mer kinderegg på trening, gjøre uten bånd til en ikke-sak. Blant annet.

Noen tanker? :)
0 x

Brukeravatar
Rumpevrikkerne
Rase: SBT, BC
Kontakt:

Legg innav Rumpevrikkerne » 21. april 2015 kl. 22.01

Det er for lenge siden jeg har lest den til at jeg føler jeg kan uttale meg noe. Men jeg kan jo bare nevne at jeg belønner ro med godis. Uten det hadde jeg ikke fått noe ro XD Så lenge man faktisk belønner når de slapper av (og ikke når de faker det) så ser jeg ikke hva som kan være problemet. Kommer sikkert an på hunden, men jeg tror ikke mine synes det er noe særlig selvbelønnende å gå og legge seg for å slappe av (da ville de vel gjort det på egenhånd :P ). Legge seg til å slappe av er noe man gjør når det ikke skjer noe morsomt. Og legger man seg til å slappe av utnytter gjerne de tobente sjansen til å fortsette med hva de driver med. Så jo mer du slapper av, jo mindre morsomme ting skjer. Derfor synes jeg det er greit å belønne roen både med godis under innlæring og også ved å passe på at jeg ikke alltid venter til hundene våkner før jeg finner på noe de vil være med på (dvs hva som helst).
0 x
Ane + Gaffa & Strips
Splittesplittesplitte...

Brukeravatar
KarinaN
Rase: Papillon

Legg innav KarinaN » 27. april 2015 kl. 7.42

Det med å klikke når hunden viser dempende signaler beskrives jo også av Emma Parsons i Klikkertrening og dempende signaler. Der var vel også teorien at jo mer hunden belønnes for å gjespe, snu seg vekk etc, jo oftere vil den gjøre det og jo roligere/mindre agrressiv vil den bli.

Det er en stund siden jeg har lest den, men øvelser jeg har brukt endel med hunden jeg har nå er Look at that når hunder og mennesker beveger seg raskt, det syns han er ekkelt, og den øvelsen med å klipse av båndet-begynne å leke. Jeg pleide alltid ta av båndet og si fri, og la hunden løpe, men dette gjorde underverker for fokuset på meg. Nå tilbyr han gjerne fot/kontakt i det båndet blir tatt av. Dette skal jeg jammen være flinkere til å trene på fellestreninger, av med bånd-begynne å leke/belønne, jeg har jo bare gjort det ute på tur før.
0 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 27. april 2015 kl. 22.33

Det jeg synes er så utrolig fascinerende med boken, er at det meste handler om omvendt psykologi - egentlig tror jeg ikke det blir feil å si at hun utnytter opposisjonsrefleksen, og selvsagt Premacks prinsipp.

Mange av øvelsene hvor målet er at hunden skal komme, ikke stikke av, ta kontakt, osv, så "dyttes" hunden vekk og belønnes for å gå vekk. Og resultatet er at hunden VIL tilbake for å bli sendt vekk igjen for å få belønning, og til slutt holder hunden seg i nærheten nettopp fordi ingen prøver å holde den tilbake. Dette ER jo bare så lurt. Det hundeeiere typisk gjør er å desperat holde hunden i nærheten med belønning og/eller bånd, og dette lykkes ikke alltid likegodt. Tvert imot aktiveres "opposisjonsrefleksen", som gjør hunden vil prøve å stikke av eller heller se på andre ting.

Tenk på en hund som er notorisk til å stikke ut når utgangsdøren åpner seg. Løper vi etter og roper så resulterer det sannsynligvis i at hunden løper fortere. Og får man tak i den så løper den garantert raskere neste gang det skjer. Roper man derimot "bra" og gir hunden en belønning før man sender den ut gjennom døren igjen så vil den kanskje stoppe etter noen meter og sjekke om ikke godbiten kommer snart. Legger man på en sitt før "vær så god" ut døra, så blir plutselig vær så god-et veldig verdifullt. Men VSG blir også en kommando om å vente helt til kommandoen, og så løpe ut. Det blir en kjede, som hunden selvsagt forventer en belønning for å ha utført. Og vips har man løpe ut gjennom døren under stimulus kontroll :D

Er det ikke helt fantastisk?!
1 x

Brukeravatar
Anne
Kontakt:

Legg innav Anne » 27. april 2015 kl. 22.38

Det er nettopp dette jeg har oppdaget med det lille jeg har begynt å jobbe med dette. Jeg kombinerer det med f.eks å kreve lite og belønne mye bare noen sekunder, også frir jeg ham ut og ignorerer ham. Tidligere ville han da løpt avgårde for å snuse-og-stirre, men jeg ender ofte opp med at han i stedet kravler i fanget på meg omtrent etter å jobbe videre.
0 x

Nina
Sted: Fiskum
Rase: Blanding og Pyrre
Kontakt:

Legg innav Nina » 13. mai 2015 kl. 10.23

Spennende diskusjon.
Jeg bruker dette mye på kundehunder som sliter med kontakt og innkalling. Og det fungerer.
Og på egen hund. Men, jeg ser at jeg har "glemt" det litt når jeg trener sammen med andre - så da har jeg en pyrre som gjerne utforsker omgivelsene når løs.
Etter en episode med overlykkelig hund som suste rundt på plassen på hundeklubben i går, så går vi nå tilbake til barnehagen både hjemme og på hundeklubben.
Flaut å som instruktør ha en hund som suser rundt når hun skulle være løs og trene med meg ;-)
Pusteøvelsen til Leslie har jeg brukt på spesielt stressa og engstelige hunder. Har bra effekt, men ikke alle eiere som får det til på egen hånd.
0 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 13. mai 2015 kl. 10.38

Så morsomt å ha med en instruktør som bruker CU-metodene :D (Om enn ikke på egen hund .. XD Det er vel en mager trøst at innkalling er så som så her også :P )

Hvilke øvelser bruker du på innkalling, Nina? Jeg har brukt "come and go" (sende hunden vekk med "løp og lek", klikk/bra for å ta kontakt, tilbake for å få godbit og sende ut hunden på nytt). Anne har lagt ut en video når hun trener på det. "Leave it" burde jeg ha brukt, men synes det er vanskelig på egenhånd.
0 x

Nina
Sted: Fiskum
Rase: Blanding og Pyrre
Kontakt:

Legg innav Nina » 13. mai 2015 kl. 10.55

Helle, jeg bruker samme metode som deg. Samt mye spontant innkalling og lek når ute på tur.
Har et eget ord som jeg ikke turte å bruke på hundeklubben i går, brukte det kjedelige "kom" som ikke er like bra. Hit er det jeg trener på som skal fungere også i krisesituasjoner, men jeg tørr jo aldri teste det ut ;-)
0 x

Brukeravatar
Anne
Kontakt:

Legg innav Anne » 13. mai 2015 kl. 14.05

Hei, Nina, kjekt med CU-kjent instruktør, ja! Jeg har selv fått store fremskritt av å bruke "Come and Go"-type teknikk (vet ikke om det er rett navn på det) på min overhormonelle og utrygge hund som lett blir distrahert. Utrolig gøy å se den raske fremgangen. :)
0 x

Brukeravatar
Thea
Rase: Eurasier og toller

Legg innav Thea » 7. august 2016 kl. 10.56

Er også veldig glad i disse bøkene! :) Syns puppy program var bedre strukturert, med ett kapittel til hvert hovedtema (whiplash turn, look at that, mat work osv), i stedet for sju "kvelder" med litt sånn forskjellige ting. Selve Control Unleashed er fryktelig rotete, syns jeg. Det er mye nyttig i puppy program selv om man har voksen hund :)
0 x

Gå tilbake til «Litteraturtips og -omtaler»