Ønsker boktips!

Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Ønsker boktips!

Legg innav Anne » 29. juli 2016 kl. 15.37

Jeg kjenner jeg ønsker meg noe mer faglig input. Er det noen som har noen boktips til meg? Jeg ønsker bøker med treningstips/hundeatferd/læringspsykologi. Jeg har jo de vanligste som:

100% positiv hverdagslydighet
100% positiv problemløsning

Klikkertrening for din hund
Lydighetstrening i teori og praksis

Don’t shoot the dog
The Other End of the Leash
For the Love of a Dog
Kulturkollisjonen

Læringspsykologi (Svartdal)

Noen som har noen andre tips til meg? Noen «canon»-bøker jeg bør skaffe meg som jeg ikke har fått med meg?
0 x

Brukeravatar
Rumpevrikkerne
Rase: SBT, BC
Kontakt:

Legg innav Rumpevrikkerne » 29. juli 2016 kl. 20.00

Har du ikke lest Reaching the animal mind vil jeg si det er et must. :) (Alt av Karen Pryor egentlig... hun skriver jo fantastisk i tillegg. Både Lads before the wind og On my mind er verdt å lese. Boka hennes om amming skal jeg innromme jeg ikke har lest. XD )

Ken Ramirez sin Animal training

Behavior analysis for effective teaching. Julie Vargas

Plenty in life is free - Kathy Sdao

Susan Friedman har såvidt jeg husker en del artikler på sida si (ikke bok, men..)

Susan Schneider sin The science of consequences er også verdt å lese.

Jaak Panksepp - Affective neuroscience
2 x
Ane + Gaffa & Strips
Splittesplittesplitte...

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 29. juli 2016 kl. 22.31

Med ken ramirez' bok har du iallfall lesestoff for en stund. Adam miklosi har skrevet en veldig populær bok: dog behavior, evolution and cognition som mange synes er fantastisk. Jeg sovner etter tre sider så kom aldri så langt før jeg tenkte at jeg heller bruker boken som oppslagsverk, men tipper du liker den.
Hva med vod .. vi er flere her som digger hannah brannigan og hennes obedience-vod.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
2 x

Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Legg innav Anne » 5. august 2016 kl. 19.50

Beklager at jeg ikke har svart her, men takk for masse tips! Skal sjekke dem ut og se om jeg ikke får bestilt meg noen av dem. :) (Og tar gjerne mot flere tips!)
0 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 5. august 2016 kl. 23.49

Her har du mange anmeldelser som er skrevet av ei jeg kjenner:
http://infopet.co.uk/index.php/book-reviews

De er grundige, og selv om jeg ikke nødvendigvis alltid er helt enig med henne så gir de meg en god pekepinn på om jeg kommer til å ha glede av en bok.
1 x

Kristine
Rase: Wheaten terrier

Ønsker boktips!

Legg innav Kristine » 6. august 2016 kl. 0.19

Etolog Per Jensen har skrevet en haug med bøker og jeg har lest to av dem: Hunden som skäms og Hundens språk och tanker. Anbefaler begge to [emoji4] Skal se om jeg kommer på noen flere som ikke er nevnt her allerede...

Sent from my iPhone using Tapatalk
1 x

simira
Rase: dsg og ridgeback

Legg innav simira » 6. august 2016 kl. 9.42

Grisha Stewart sin BAT-bok
Susan Garret: Ruff Love og Shaping Success (siste er i hovedsak en agilitybok men har mange gode treningstips uansett gren)
0 x

Brukeravatar
Thea
Rase: Eurasier og toller

Legg innav Thea » 30. august 2016 kl. 8.45

Fra valp til stjerne har du sikkert også :) Her kan man også printe ut gratis checklister til treningen, som kan være praktisk å bruke.

Valpeboka til control unleashed, Puppy Program, er fin uansett alder på hunden, og mye mindre rotete enn CU.

Agility right from the start syns jeg virker veldig bra. Jeg har ikke kommet meg gjennom hele mursteinen, men den er veldig nøye og man kan sikkert få utbytte av den selv om man ikke trener agility. Det er f.eks. tips om tilvenning av lyd og bevegelse, som jo er kjekt å gjøre uansett hund og sport.
0 x

Brukeravatar
Thea
Rase: Eurasier og toller

Legg innav Thea » 15. august 2018 kl. 13.09

Noen som har lest Kontaktkontraktet? Mener å ha sett at Catch bruker den som del av pensum til instruktørutdanninga, så jeg trodde den var 100% positiv. Men så er det en del rare ting der, som at man skal bruke en flaske og sprute vann på hunden om han drar i båndet! :shock: Hun Eva Bodfäldt er jo også med på den podcasten Hundpodden hvor jeg syns det meste hun sier er ganske fornuftig. Men nå er jeg litt i stuss over hele dama...

Og en bok til, er det noen som har kjøpt den der "Best Hver-dag" som Maria Brandel og Siv Svendsen har skrevet, er den verdt å bruke penger på?
0 x

Brukeravatar
HildeE
Rase: Storpuddel

Legg innav HildeE » 15. august 2018 kl. 13.30

Har ikke lest den, men hører flere skryter. Jeg hørte på hundpodden med stor begeistring, men kom til en episode hvor Eva Bodfäldt snakket om vannflaske. Forstod det slik at dersom man skulle bruke korrigering på noe vis, så syntes hun det var det beste å benytte. Jeg synes jo hun virker veldig fin og virker å være positiv trener. Litt dumt at hun må ta med den korrigeringsdelen da, men kanskje det er strategisk? det er jo tross alt bedre enn mye annet. De fleste bruker jo korrigering(ikke fysisk) av et eller annet slag, vi gjør det vel alle sammen. Jeg kan bare tenke meg at hun har fått spørsmålet mange ganger, og velger å svare vannflaske fordi den gjør minst skade? Ikke vet jeg. Jeg kjenner ikke så godt til henne, men jeg likte hundpodden.

Jeg har bestilt den Best Hver dag. De skryter den jo opp i skyene, så jeg klarte ikke la være. Virker å være veldig, veldig lettlest, omtrent som en tegneseriebok. Jeg liker ideen veldig godt, at den kan leses av alle. Jeg har ikke fått den enda, men skal si fra hva jeg synes.
1 x

Gå tilbake til «Litteraturtips og -omtaler»