100% Positiv Hverdagslydighet

Brukeravatar
Schæferblanding
Rase: Bakgårdsblanding

100% Positiv Hverdagslydighet

Legg innav Schæferblanding » 4. mai 2016 kl. 16.43

Hvilken bok skal jeg kjøpe, den gamle utgaven, den nye og/eller 100% Problemløsning?
Den eldre utgaven har jeg lest og syns den var så bra at det er en bok jeg vil ha (lånte på biblioteket), men så er det jo kommet en ny revidert utgave, og de har også skrevet den om problemløsning...noen som har alle og som kan hjelpe meg å velge? Trenger jeg f.ex. den om hverdaglsydighet hvis jeg kjøper den om problemløsning? Så mange valg....

Og hva med "When dogs Fly" som er anmeldt her inne og som jeg også vil ha? Hvilken bok er best for meg med en hund som "kan" det grunnleggende (men kanskje ikke godt nok), som vokter og jager folk og hunder fra eiendom og fra "sine" stier om hun får sjansen, er var for fremmede mennesker og kommer på innkalling når hun har lyst?
Jeg har også Control Unleashed og BAT-boken...
0 x

Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Legg innav Anne » 5. mai 2016 kl. 11.12

Jeg vil absolutt anbefale den nye utgaven. De har gjort en del endringer i strukturen av boka og lagt til en del. Etter hva Arne sier selv, så mener han den nye utgaven er mye bedre enn den gamle.

De nevner ikke så mye problemløsning i nye boka, men tar for seg mer grundig oppdragelse av valp (og evt voksen). Eneste de tar for seg av "problem" er f.eks hvordan man kan lære en voksen hund å gå pent i bånd, hvis den har stresset og dratt i båndet hele livet. Den type ting.

Problemløsning er for typisk problematferd - bjeffing, aggresjon osv. Så første boka er en svært bra og detaljert bok for god hverdagsoppdragelse, andre boka er hvis du har en voksen hund med problematferd som du trenger å ta tak i.
2 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 5. mai 2016 kl. 20.49

Jeg har ingen meninger om 100%-bøkene siden jeg bare har den første om hverdagslydighet og ikke har lest den.

Fired up, frantic and freaked out er også bra: http://lauravanarendonkbaugh.com/non-fiction-2/fired-up-frantic-and-freaked-out/

“I’m loving it! Laura has managed not only to write a clear and incredibly important book, she’s really funny too! Her way of writing, the images in her language, and the diagrams make this book really stand out; there’s no way to misunderstand the concepts she’s presenting.”
— Emelie Johnson Vegh, co-author of the great Agility Right from the Start

Vasketekst:
"Dogs known as reactive, fearful, or aggressive have a common problem — they are emotional rather than rational, overwrought rather than calm. This book presents simple concepts and easy-to-do training steps to bring him back to his mind in sessions as short as a minute each."

Jeg likte ikke BAT-boken fordi det tok så lang tid å komme til poenget, men FFF likte jeg veldig godt fordi den var godt skrevet av en kunnskapsrik person. Artiklene og boken "Plenty in life is free" av Kathy Sdao, evt. On demand-videoer eller foredrag med Kathy anbefales også.
2 x

Gå tilbake til «Litteraturtips og -omtaler»