When pigs fly! Training success with impossible dogs av Jane Killion

Brukeravatar
KarinaN
Rase: Papillon

When pigs fly! Training success with impossible dogs av Jane Killion

Legg innav KarinaN » 27. april 2015 kl. 8.26

Jeg er ikke halvveis i boken enda, men syns den var så bra at jeg vil anbefale den allerede :)

Forfatteren har tre bull terriere; "The Bolter" som stikker av så fort den får en mulighet, "The Maniac" som er så stresset at bare det å gå nedover gata er en utfordring, og "The Dud", som aldri gidder bevege seg fortere enn i skritt, og har to tempoer; "dead slow or stopped". Alle tre hundene har i dag oppnådd titler i både agility og lydighet.

Det er ett veldig interessant avsnitt om hunders intelligens, og Scott og Fullers forsøk (Genetics and the social behaviour of the dog). De gjorde forsøk med basenji, shetland sheepdogs, beagler, cocker spaniels, og fox terriere. Forsøkene bestod i forskjellige hindere og labyrinter hundene måtte gjennom for å komme til en matbelønning. Scott og Fuller fant ut at når det gjaldt problemløsning og læring så er ingen rase raskere til å lære enn en annen (de skriver "In short all breeds appear quite similar in pure intelligence").

Generelt sett så gjorde jaktrasene det bedre enn sheltiene på disse testene, fordi de jobbet selvstendig, men sheltiene virket som om de ventet på å bli fortalt hva de skulle gjøre. Noe forfatteren poengterer at ikke betyr at sheltiene var mindre intelligente, det er bare slik de er avlet, for å samarbeide med oss.

Hun går så videre på å forklare hvordan man da kan lære disse hundene å gjøre som vi vil, når vi nå har fastslått at det ikke er læringsevnen det står på. Jeg liker at hun er så positiv, her skal alle "dårlige" egenskaper snus til vår fordel. Hun beskriver hunder som kalles vanskelige å trene, som ubestikkelige. Den gidder ikke gjøre som du sier, bare fordi du sa det, den spør "Hvorfor".

"So, is it such a big deal if we just have to answer the question "Why?" Why should he sit, stay, walk on a loose leash etc? Because you are his master and he is within your domination and that was the way it went on Lassie? Dream on. Because you are capable of giving him the doggie equivalent of a trip to the French Riviera if he does what you want? Now you`re talking"

Metodene hun bruker er bla shaping, og hun snakker mye om å få en operant hund ("You can`t go anywhere if there is no gas in the tank"). Det første hunden må forstå er at han får en belønning om han gjør som du vil, og at for å få belønningen så må han prøve ut forskjellige adferder. Jeg syns hun forklarer veldig bra, og har alltid en eller flere eksempler eller anekdoter.

Jeg har som sagt ikke lest ferdig boken (leser for harde livet :P ), men kapitlene i boken tar bla for seg hvordan du kan trene fokus som en egen adferd, hvordan bruke hundens egen oppførsel som en fordel i treningen, hvordan leke best mulig med hunden din, hvordan lære hunden og til slutt forskjellige adferder og problemadferder. Hun skriver på en veldig morsom og gjenkjennlig måte, og jeg kan ikke vente med å prøve dette ut på egen hund, jeg ble veldig motivert :)

Forfatteren har egen hjemmeside, og jeg ser at det finnes en DVD til boken, som jeg såklart må prøve å skaffe meg :P http://www.whenpigsflydogtraining.com/
0 x

Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Legg innav Anne » 27. april 2015 kl. 11.55

Den høres veldig interessant ut! Jeg har hørt om boken før, og syntes den hørtes spennende ut. Kanskje noe for meg. :)
0 x

Brukeravatar
Rumpevrikkerne
Rase: SBT, BC
Kontakt:

Legg innav Rumpevrikkerne » 28. april 2015 kl. 18.19

Enig! Det er en veldig god bok :)
0 x
Ane + Gaffa & Strips
Splittesplittesplitte...

Gå tilbake til «Litteraturtips og -omtaler»