Nesearbeid: Oppsøk av gjenstand

Svar
Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Nesearbeid: Oppsøk av gjenstand

Legg inn av Anne » 1. juni 2015 kl. 12.10

Da har jeg endelig fått laget den andre videoen i dette forumsprosjektet for nesearbeid: Hvordan man lærer inn oppsøk av valgfri gjenstand. Dette funker fint som aktivisering både inne og ute, og bare fantasien setter stopper for hva og hvordan man kan gjøre dette. Som vanlig så er hverken fremgangsmåten eller rekkefølgen jeg viser ment som noen fasit, bare eksempler på hvordan det kan gjøres og hvordan man kan utvikle det. Så kan det selvsagt tilpasses det som passer dere.

Siden Ozu kan mynt, så brukte jeg sikkerhetsnål i denne videoen, slik at det ble et element av noe nytt også for ham. Rekkefølgen kan variere og er ikke "set in stone", men fremgangsmåten jeg bruker er noe sånt som dette:

1. Hold gjenstanden du velger i hånden noen minutter før du begynner, slik at den får din lukt.
2. Legg gjenstanden på gulvet foran hunden (evt hold den opp foran hunden hvis det er lettere). Klikk og belønn når hunden snuser på gjenstanden. Gjenta til hunden forstår at den skal ha snuten på.
3. Flytt på gjenstanden rundt på gulvet mens hunden ser på. Klikk og belønn for snute på gjenstand.
4. Flytt gjenstanden gradvis lenger bort og begynn forholdsvis fort med å legge en f.eks bak et bordbein, oppå en liten benk osv, slik at hunden blir vant med å lete bak/oppå/under ting. Gjem den fortsatt mens hunden ser på.
5. Legg på kommando i disse stegene.
6. Legg så gjenstanden på gulvet noen meter fra hunden UTEN at hunden ser det. Si kommandoordet og belønn heftig om hunden finner gjenstanden.
7. Begynn så å gjemme gjenstanden gradvis vanskeligere uten at hunden ser det. Her må du gå frem så sakte (eller fort) som din hund trenger. Fortsett her også med å gjemme den under/oppå/bak ting slik at hunden ikke bare snuser på gulvet/bakken.

Så er et bare å utvide derfra. Ta gjenstanden med ut på tur og gjemme den i en steinmur, i en lekehytte, under grus, bak et tre osv osv. Evt. hvis du vil kan du gjøre det om til mer feltsøk - la hunden lete etter gjenstanden på en grusbane og øke gradvis størrelsen på området hunden skal lete i. Romsøk, hvor hunden skal lete høyt og lavt i et helt rom (begynn her også gradvis). Evt kan du også gjemme gjenstanden i sporet og få hunden til å markere der. Eller du har "koppeleken" - la hunden markere koppen gjenstanden er gjemt under. Eller du kan legge flere av samme gjenstand på rekke hvorav det kun er èn du har tatt på og hunden skal finne den rette. Mulighetene er uendelige.

0 x

Svar