"Din roll i andras träning"

Brukeravatar
Elisabeth
Rase:

"Din roll i andras träning"

Legg innav Elisabeth » 21. oktober 2016 kl. 12.16

I en av kommentarene på facebook under diskusjonen av "mental terror" bloggen ble det lagt ut link til denne bloggen: https://saneisboring.com/2016/01/29/din-roll-i-andras-traning/. Jeg syns den er veldig bra, og kjenner opptil flere i treningsmiljøet her som burde lese den og ta den til seg. Det er ikke bare hos hundene mange leter etter feil, men også hos trenere. Og det virker som det hos enkelte ikke er "lov" eller bortimot helt umulig å bare være fornøyd.
2 x

Bergljot
Rase:

Legg innav Bergljot » 21. oktober 2016 kl. 13.16

Dette skal jeg passe meg for! Jeg pleier ikke så ofte å si noe på fremmedes filmer og slikt, men her inne kan jeg vel komme med forslag når det egentlig ikke er spurt etter det. :sorry:
0 x

Brukeravatar
Elisabeth
Rase:

Legg innav Elisabeth » 21. oktober 2016 kl. 13.35

Men ofte så har jo vi her inne sagt at vi gjerne ønsker kommentarer og tips, og her inne så er det jo som regel konstruktive forslag som ikke vinkles negativt. Det må jo ikke bli sånn at vi aldri kan komme med forslag til forbedring av ting heller. Mye har jo også med hvordan ting vinkles i tillegg, det er stor forskjell på å komme med konkrete forslag på ting som har forbedringspotensiale, og bare kritikk. Tror ikke jeg har sett noen her inne komme med forbedringsforslag når noen har skrevet at de er superfornøyd heller, som jo er litt av problemet til mange jeg har møtt på hundeklubber og i treningsgrupper. Det at det ikke er "lov" å være fornøyd med noe, det må alltid finnes noe å pirke på eller dra fram som er negativt. I min tråd her inne føler jeg i alle fall forslagene jeg har fått har spunnet videre på hva jeg selv har sagt som må forbedres, men som jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe tak i - og ellers har folk enten holdt pent stille eller sagt seg enige i at ting ser bra ut. :D

Jeg skal i alle fall passe meg for å pirke på ting som de andre faktisk er fornøyd med, og være flinkere til å backe up med positive kommentarer. Mange i min treningsgjeng er alt for flinke til å dra fram det negative, både hos seg selv og andre.
1 x

Brukeravatar
shapingsheepdog
Sted: Der det blåset på Jæren
Rase: 2xMalinois+Sheltie
Kontakt:

Legg innav shapingsheepdog » 21. oktober 2016 kl. 13.56

en person viser fram en nydelig lydighets økt, hunden går som en drøm, ung hund også, eieren er meget fornøyd med hunden sin.
Så kommer en annen person bort *henger på gjerdet* og brøyter ut "FÅR DU IKKE TREKK FOR AT HUNDEN GJØR DET".
*en liten pirke feil, eieren jobber med og er fullt klar over*

Dette har skjedd meg, og andre som har trent når jeg har trent osv.
Det er så plagsomt!

Har selv ivrig kommet med råd når det ikke er blitt spurt etter, ikke alle plasser blir de motatt, jeg selv er litt slik.
Blitt flinkere til det da :)
Har glefset til folk (spesielt tradddisråd), når de har kommet med råd jeg aldri ville brukt, og ikke spurt om.

Grei påmminelse, for hundetrening er en meget krevende hobby , og hver hund og fører har nok sitt :)
0 x

Bergljot
Rase:

Legg innav Bergljot » 21. oktober 2016 kl. 14.01

Det er ikke så lenge siden jeg så en film lagt ut, skrytefilm av en ekvipasje. Og visst jobbet hunden flott, herlig å se på! Men utfra reglementet tenker jeg at det fort ville bli noen advarsler eller kort i belønningssituasjonen. Jeg hadde lyst til å spørre om det, men lot det være. Redd for at mitt spørsmål skulle oppfattes som kritikk, for det var det egentlig ikke. Det er en balansegang det der!
0 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 22. oktober 2016 kl. 11.59

Jeg har selv gått i fellen å kommentere når det minst passer, og det til tross for at jeg har smakt på følelsen av å få "kritikk" når jeg har vist frem noe jeg bare ville ha skryt for, så vi får bare strebe etter å være flinke til å tolke når folk ønsker skryt og når de ønsker tilbakemeldinger. Og de gangene jeg uoppfordret kommer med tips eller spørsmål til andres trening, så er det i beste mening, og det tror jeg det er for de aller fleste.

Jeg synes ihvertfall at blogginnlegget som du har lenket til, Elisabeth, er en veldig god påminnelse som ga meg noe å tenke på! :good:
0 x

Gå tilbake til «Lenker»