Mental terror, blogg av Emma Willblad

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 21. oktober 2016 kl. 13.09

Bergljot skrev:Burde vel det, ja. Men i så fall må jeg skrive om innlegget mitt. For det var nok veldig rettet mot oss her inne. Likte innlegget ditt veldig godt, Helle. Rett på sak og tydelig.
Red tillegg: Stjerne i boka for å skrive skjære alle over en kam! Ble helt lykkelig når jeg så det korrekt skrevet, så deilig. :)

Hehe .. hvordan skrives det vanligvis? Sånne uttrykk er ikke min sterke side, så det gleder meg stort om det ble korrekt :Yahoo !:

Vi har såpass forskjellige innfallsvinkler på svarene våre at de virker utfyllende :good:
1 x

Marie
Rase:

Legg innav Marie » 21. oktober 2016 kl. 13.10

Under Heidi Billkvam sin FB så skriver forfatteren at dette ikke er rettet mot shaping eller noen spesiell metode i det hele tatt, kun mot misforstått snillisme. Grei måte å slippe unna ansvar på?
0 x

Bergljot
Rase:

Legg innav Bergljot » 21. oktober 2016 kl. 13.11

Marie skrev:Under Heidi Billkvam sin FB så skriver forfatteren at dette ikke er rettet mot shaping eller noen spesiell metode i det hele tatt, kun mot misforstått snillisme. Grei måte å slippe unna ansvar på?

Ehhh, da har hun jo bommet fatalt med det hun skrev!
0 x

Bergljot
Rase:

Legg innav Bergljot » 21. oktober 2016 kl. 13.14

Helle skrev:Hehe .. hvordan skrives det vanligvis? Sånne uttrykk er ikke min sterke side, så det gleder meg stort om det ble korrekt :Yahoo !:

Vi har såpass forskjellige innfallsvinkler på svarene våre at de virker utfyllende :good:

Tusen varianter der ute! Skjære alle med en kam, gre alle med en kam, gre alle over en kam. Dette er vel de vanligste. Uttrykket kommer fra "barberertiden" hvor man brukte en barberkniv til å skjære alle hårene over en kam så de ble helt like.

Gode greier med ulike innfallsvinkler! :)
0 x

Hanne
Rase: Collie og kelpie

Legg innav Hanne » 21. oktober 2016 kl. 15.54

Bergljot skrev:Det som slår meg er at de ikke har forstått konseptet om frivillig adferd. De tror faktisk at det for hunden er en gjettelek. Når man i tillegg kjører på med shaping så må jo det være direkte grusomt for hunden å gjette hva som så er planen. De aner ikke hva mapper er, de aner ikke hvor mye man i starten deler opp for hunden når man shaper, de forstår ikke at det finnes graderinger i hundens forståelsesnivå: ala klikkerklok, kjedeklok, shapingklok, repetisjonsklok, mappeklok osv. At hunden alltid har stimuluskontroll på adferd, selv om vi kaller det for frivillig adferd likevel.
Jeg tror også at man ikke skjønner hva de ser når de ser en klikkertrent hund, fryktelig mange ser en stresset hund hvor jeg ser en hund som deltar aktivt og villig i treningen. Selv om jeg har sett stressede klikkerhunder, så har jeg ærlig talt sett langt flere lokk og lur med islag av korrigering som utfra mitt kjennskap til hundens signaler og kroppspråk er stresset i situasjonen. Siden jeg lever med en kokos-kjapp hund som lett får stress-stempelet så vil jeg si at de fleste ikke skjønner når han virkelig er stresset og når han bare jobber litt kjappere enn jeg klarer å holde følge med. Som 4-5skift i dekk/sitt mens jeg omrømer meg på at jeg bommet med kriteriesettingen virker å oppleves som stresset hund. At man måtte ha sinnsykt høy frekvens om man ville trene inn noe helt nytt før, fordi han var så sabla kjapp til tilby noe annet. Når han bjeffer i fvfen derimot så er det visst bare at han viser meg litt fingeren. Der hvor det faktisk er et reelt stress. Da er det nemlig bare å gi han en korrigering, så slutter han må vite!

Rent generelt tror jeg at alle de tingene som jeg verdsetter i en klikkerhund i trening og som for meg gjør treningen morsom og enkel både for hund og fører er ting andre kan oppfatte som stress. Det er også vanskelig for mange å forstå hva vi driver med, for grunnarbeidet ser ikke ut som øvelser. Flytarbeid er et konsept f.eks veldig få forstår poenget med. Når vi plutselig kan klippe og lime til øvelser på null komma svisj, så forstår mange ikke hva som skjedde og de fleste tror vi har trent øvelsene hjemme. De ser ikke at veien til en øvelse arter seg helt forskjellig fra en klikkerhund til en annen type hund.

Når jeg ser at hun drar angst- og alkoholproblemkortet i den sammenhengen hun gjør så lurer jeg helt ærlig hvilken planet hun lever på. Du kommer ingen vei med tvang på angst og alkoholproblemer. Det må være en egenvilje til å komme seg ut av det og selv egenvilje er ikke nok alltid. Hennes sammenligning om at det må være tøffe perioder for å komme gjennom det er vel strengt tatt totalt ubrukelig på hund, all den tid hunden ikke kan kommunisere med oss på samme vis som en med alkoholproblem eller angst kan. Det viser også en veldig snever oppfatning av hvor sammensatt og vanskelig disse problemene er å behandle og komme seg ut av. Hvor ekstremt vondt det kan være for enkelte. Da er det best å bare utsette hunden for dette her og bli ferdig med det?
Og så kommer neste idiotikommentar. Da snur man helt om og gir beskjed om hvor ille det er å utsette hunden for ubehag når man motbetinger. At hun tydelig ikke kan nok om å hvordan man faktisk jobber med slike ting skriker til meg. Hun beskriver jo strengt tatt det motsatte av det en forsøker å gjøre. Ja det finnes sikkert folk som gjør det feil, og noen ganger bommer man, men ærlig talt det er da ikke normen! Gud forby at vi bruker forskning og ny teori(og eldre) til å trene hundene våre på en human og rettferdig måte.

Nå tok jeg utgangspunkt i klikkertrening fordi det er det jeg kan og fordi det er det jeg egentlig oppfatter det som at hun kritiserer.
Jeg synes faktisk at dette innlegget var veldig godt skrevet, og informativt (men sikkert lurt å dempe de krasseste formuleringene;))
2 x

Hanne
Rase: Collie og kelpie

Legg innav Hanne » 21. oktober 2016 kl. 15.55

Helle skrev:Hehe .. hvordan skrives det vanligvis? Sånne uttrykk er ikke min sterke side, så det gleder meg stort om det ble korrekt :Yahoo !:

Å, samme her. Ganske vanskelig å beskrive hvor vondt det gjør når folk bruker uttrykket feil XD (noe de gjør OFTE).
0 x

Kristine
Rase: Wheaten terrier

Mental terror, blogg av Emma Willblad

Legg innav Kristine » 21. oktober 2016 kl. 17.21

Huff og huff og huff....jeg tåler ikke lese sånne innlegg. Blir deprimert av mindre :( kan ikke noen skrive en kommentar på bloggen hennes, please?

Sent from my iPhone using Tapatalk
0 x

Brukeravatar
Thea
Rase: Eurasier og toller

Legg innav Thea » 21. oktober 2016 kl. 18.27

Arg, det FB-kommentarfeltet også da.... De prater om å være tydelige og gi hunden klar beskjed om hva som er feil, som om det er å gjøre hunden en tjeneste at han alltid får høre at han gjør noe feil!

Så da er det vel bare å rykke i båndet, beklager, bruke båndet aktivt, eller klappe til ham bare litt, jeg mener, gi ham en tydelig beskjed,så blir hunden trygg...
2 x

Gå tilbake til «Lenker»