Mental terror, blogg av Emma Willblad

Bergljot
Rase:

Mental terror, blogg av Emma Willblad

Legg inn av Bergljot » 21. oktober 2016 kl. 0.21

http://emmawillblad.se/mental-terror/

Hva skal man si? Jeg skjønner ikke denne teksten, jeg ser ikke hvordan introen passer sammen med resten av teksten. Jeg skjønner ikke hvordan man kan trekke slike konklusjoner heller. Jaja, for all del, om de sover bedre av å kunne bortforklare til dels stygg behandling av hundene sine på den måten.

Jeg er i hvert fall utrolig glad for at jeg kan trene positivt - det har gitt meg 10 nydelige år med en hund som jeg sannsynligvis ellers ville måttet la gå videre til de evige jaktmarker alt for tidlig.
2 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg inn av Helle » 21. oktober 2016 kl. 1.25

Jeg postet samme lenke i Skravletråden før jeg så din. Jeg liker jo en del av innholdet veldig godt - det med å ha en bra relasjon til hunden og at den skal føle seg som en konge, osv. Og det er klart det finnes dårlig positiv trening der ute, men det finnes mye dårlig tradisjonell-->nesten helt positiv trening der ute også, så hvorfor gå løs på "snill" hundetrening som om den er verre for hundene enn tradisjonell trening. DÅRLIG hundetrening gjør livet dårlig for hundene, enten den er "snill" eller "hard", men det er sannsynligvis mye verre med dårlig "hard" trening enn "snill" trening.

Jeg blir litt oppgitt, altså. :no:
2 x

Brukeravatar
Astrid
Rase: ESS og golden

Legg inn av Astrid » 21. oktober 2016 kl. 7.21

Jeg forsto ingen ting av det der, jeg. Hva har det hun beskriver med positiv trening å gjøre? Hvem er det egentlig hun snakker om?
1 x

Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Legg inn av Anne » 21. oktober 2016 kl. 8.41

Det går vel ofte igjen at kritikken som rettes mot positiv hundetrening som regel alltid går på dårlig trening. En dårlig trener er en dårlig trener uansett hvilken metode han/hun bruker. Da er det ikke metoden det er noe galt med, det er treneren.
1 x

Brukeravatar
Vigdis
Rase: Labrador

Legg inn av Vigdis » 21. oktober 2016 kl. 8.57

Oi, jeg postet nettopp denne før jeg så du gjorde det. Admin kan gjerne slette min.

Jeg synes det var vondt å lese. Når vi trener positivt er vi da fornøyd med hunden vår! Ecko vet når han har gjort noe bra og vi har mye mestring på treningene. Synes det er vanskelig å argumentere mot her i klubben, siden veldig mange bruker fysisk straff og er veldig steile på det.
0 x

Marie
Rase:

Legg inn av Marie » 21. oktober 2016 kl. 9.38

Det dummeste jeg noen gang har lest. Er det noen hunder som stadig får bekreftelse på at de er bra nok, så er det jammen klikkertrente hunder!
Jeg får feks stadig kommentarer fra folk om at de ikke kan ha på lyd når de ser videoene mine, fordi hundene deres tar av når jeg blir så glad.
Og tenk på innlegget Helle akkurat skrev i shaping tråden, det handler jo om å belønne ofte og bekrefte hunden hele tiden.
Dessuten er det ingen som unngår problemer bare fordi de bruker klikkertrening på problemadferd.
2 x

Brukeravatar
Elisabeth
Rase:

Legg inn av Elisabeth » 21. oktober 2016 kl. 9.55

Åh, jeg hadde også tenkt til å lage en tråd om denne her inne! Jeg skjønner ikke hvorfor så mange genierklærer den, og jeg vet ikke helt om jeg skjønner hvor bloggeren vil. Joda, mye er jeg enig i - f.eks at det ikke er så greit å være hund når treneren har skyhøye kriterier og ev. dårlig timing i tillegg, og hunden dermed ikke aner hva som forventes av den. Jeg er også enig i at hundene skal føle seg som verdensmestre/konger. Men det stopper der, o jeg skjønner ikke hva hun vil til livs, og i alle fall ikke opp mot eksemplene hun bruker ang. folk. Er det å forsvare at man noen ganger må korrigere/fortelle hva som er feil? Eller er det "bare" at shaping ikke nødvendigvis er så snilt, om det brukes feil, hun vil frem til? Jeg leser igrunn begge deler ut av bloggen, at hun både vil forsvare å korrigere en gang i blant, siden hunder nå er forskjellige og at de blir så frustrerte stakkars om en ikke sier fra hva en vil og ikke vil, og at klikkertrening ikke bare er positivt. Mulig jeg leser bloggen som fanden leser bibelen også, tar høyde for det. -_- Det er mulig hun bare vil frem til at noen ganger er det bedre å vise hunden hva vi vil den skal gjøre via lokking, enn å shape det frem. Og mtp endel hundetrenere og evne til å sette kriterier og til å time klikket så er jeg ikke helt uenig i det, men det gjør jo ikke shaping til en dårlig metode som skaper frustrerte hunder med dårlig selvbilde, men en metode som krever litt mer planlegging og bevissthet fra treneren.

Og det er vel ingen som er uenige i at å ha for høye kriterier og dårlig timing ikke er bra hundetrening, men i min verden er det vesentlig slemmere å da bruke korrigering enn PS/NF. Det er jo ikke metoden som er dårlig om den brukes feil, da er det jo treneren som må tenke seg godt om for hvordan h*n skal gjøre det lettere for hunden å skjønne hva den skal gjøre. Det er noe jeg maser veldig om når jeg holder kurs også, å gjøre det enkelt for hunden å skjønne hva den skal og å lete etter de småsmå tingene hunden gjør som er riktig, for å bygge frem atferden en vil ha. Men de får fortsatt ikke lov å korrigere hunden for å fortelle den hva som er feil, DET bidrar i alle fall til en hund som ikke akkurat føler seg som en konge. I min verden i alle fall. -_-
4 x

Bergljot
Rase:

Legg inn av Bergljot » 21. oktober 2016 kl. 12.01

Det som slår meg er at de ikke har forstått konseptet om frivillig adferd. De tror faktisk at det for hunden er en gjettelek. Når man i tillegg kjører på med shaping så må jo det være direkte grusomt for hunden å gjette hva som så er planen. De aner ikke hva mapper er, de aner ikke hvor mye man i starten deler opp for hunden når man shaper, de forstår ikke at det finnes graderinger i hundens forståelsesnivå: ala klikkerklok, kjedeklok, shapingklok, repetisjonsklok, mappeklok osv. At hunden alltid har stimuluskontroll på adferd, selv om vi kaller det for frivillig adferd likevel.
Jeg tror også at man ikke skjønner hva de ser når de ser en klikkertrent hund, fryktelig mange ser en stresset hund hvor jeg ser en hund som deltar aktivt og villig i treningen. Selv om jeg har sett stressede klikkerhunder, så har jeg ærlig talt sett langt flere lokk og lur med islag av korrigering som utfra mitt kjennskap til hundens signaler og kroppspråk er stresset i situasjonen. Siden jeg lever med en kokos-kjapp hund som lett får stress-stempelet så vil jeg si at de fleste ikke skjønner når han virkelig er stresset og når han bare jobber litt kjappere enn jeg klarer å holde følge med. Som 4-5skift i dekk/sitt mens jeg omrømer meg på at jeg bommet med kriteriesettingen virker å oppleves som stresset hund. At man måtte ha sinnsykt høy frekvens om man ville trene inn noe helt nytt før, fordi han var så sabla kjapp til tilby noe annet. Når han bjeffer i fvfen derimot så er det visst bare at han viser meg litt fingeren. Der hvor det faktisk er et reelt stress. Da er det nemlig bare å gi han en korrigering, så slutter han må vite!

Rent generelt tror jeg at alle de tingene som jeg verdsetter i en klikkerhund i trening og som for meg gjør treningen morsom og enkel både for hund og fører er ting andre kan oppfatte som stress. Det er også vanskelig for mange å forstå hva vi driver med, for grunnarbeidet ser ikke ut som øvelser. Flytarbeid er et konsept f.eks veldig få forstår poenget med. Når vi plutselig kan klippe og lime til øvelser på null komma svisj, så forstår mange ikke hva som skjedde og de fleste tror vi har trent øvelsene hjemme. De ser ikke at veien til en øvelse arter seg helt forskjellig fra en klikkerhund til en annen type hund.

Når jeg ser at hun drar angst- og alkoholproblemkortet i den sammenhengen hun gjør så lurer jeg helt ærlig hvilken planet hun lever på. Du kommer ingen vei med tvang på angst og alkoholproblemer. Det må være en egenvilje til å komme seg ut av det og selv egenvilje er ikke nok alltid. Hennes sammenligning om at det må være tøffe perioder for å komme gjennom det er vel strengt tatt totalt ubrukelig på hund, all den tid hunden ikke kan kommunisere med oss på samme vis som en med alkoholproblem eller angst kan. Det viser også en veldig snever oppfatning av hvor sammensatt og vanskelig disse problemene er å behandle og komme seg ut av. Hvor ekstremt vondt det kan være for enkelte. Da er det best å bare utsette hunden for dette her og bli ferdig med det?
Og så kommer neste idiotikommentar. Da snur man helt om og gir beskjed om hvor ille det er å utsette hunden for ubehag når man motbetinger. At hun tydelig ikke kan nok om å hvordan man faktisk jobber med slike ting skriker til meg. Hun beskriver jo strengt tatt det motsatte av det en forsøker å gjøre. Ja det finnes sikkert folk som gjør det feil, og noen ganger bommer man, men ærlig talt det er da ikke normen! Gud forby at vi bruker forskning og ny teori(og eldre) til å trene hundene våre på en human og rettferdig måte.

Nå tok jeg utgangspunkt i klikkertrening fordi det er det jeg kan og fordi det er det jeg egentlig oppfatter det som at hun kritiserer.
6 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg inn av Helle » 21. oktober 2016 kl. 12.57

Jeg begynner å få hodepine av dette blogginnlegget, spesielt fordi "alle" deler eller referer det i dag. Flere har skrevet meget gode kommentarer til innlegget her, og jeg håper dere poster det under kommentarene i den aktuelle bloggen. Hun fortjener da tilbakemelding fra de som ikke er enige med henne også? ;)

Jeg skrev dette som en kommentar til en spin-off om bruk av ignorering fra "Mental Terror", men egentlig er det mest rettet mot "Mental Terror":

"Ja, ignorering kan være ubehagelig og stressende for hunden, men da er det ikke lenger negativ straff, men derimot positiv straff. Time-out, som anbefales hyppig i alle miljøer, kan definitivt oppleves som ubehag for hunden, altså positiv straff. Å holde tilbake godbiten kan oppleves ubehagelig for hunden, men da har man altså krysset streken og kommet over på positiv straff-siden. Felles for alt dette er at det kjennetegner DÅRLIG HUNDETRENING, noe som foregår i alle mulige miljøer og på tvers av "metoder". Alle trener dårlig på et eller annet tidspunkt, og noen mer enn andre. Problemet oppstår når hundetrenere tolker det andre sier helt bokstavelig, skjærer alle over én kam og slutter å tenke selv. For å tenke selv og SE sin egen hund når man trener er en forutsetning for bra hundetrening. Når man, som i TERROR-innlegget som det refereres til, bruker enkelt-hendelser og -individer til å dømme en rekker hundetrenere, OG dette gleder en halv hundeverden - for hva er morsommere enn å slenge litt dritt om såkalte positive hundetrenere - da blir jeg oppgitt over den som skrev innlegget i utgangspunktet, men også for de som liker, applauderer og deler misforståelsene videre. (Beklager tidenes lengste setning).
Jeg ønsker så inderlig at det var mulig å få lov til å trene hund slik jeg ønsker, uten å måtte ta imot mer eller mindre dårlig tilslørt kritikk av mine metoder og treningsfilosofi. Alle trener vi slik vi mener det er best å trene (for oss), og den enes kritikk av den andres trening, gjør ikke den enes trening verken bedre eller dårligere, så hvorfor kritisere? (Nå diskuterer jeg egentlig Terror-innlegget, som jeg ble det motsatte av imponert over)"
6 x

Bergljot
Rase:

Legg inn av Bergljot » 21. oktober 2016 kl. 13.02

Burde vel det, ja. Men i så fall må jeg skrive om innlegget mitt. For det var nok veldig rettet mot oss her inne. Likte innlegget ditt veldig godt, Helle. Rett på sak og tydelig.
Red tillegg: Stjerne i boka for å skrive skjære alle over en kam! Ble helt lykkelig når jeg så det korrekt skrevet, så deilig. :)
1 x

Svar