Ondskapens forsker

Bergljot
Rase:

Ondskapens forsker

Legg innav Bergljot » 15. september 2016 kl. 9.39

Jeg leste en artikkel på forskerforum som het Ondskapens forsker. Klarte i et øyeblikk av genialitet å faktisk spare på linken. I samtale med Hanne og Helle i Hundeparken kom artikkelen opp. Lovte å dele artikkelen siden de syntes det var et spennende tema. Kommer hjem, sjekker artikkelen og hva finner jeg? Joda, den artikkelen er ikke på sidene lenger. :( Denne artikkelen ligner i stor grad på artikkelen etter det jeg husker(mulig det er samme for alt jeg vet :P ) og handler om akkurat det samme.

http://nomdeguerre.blogg.no/1405240676_ ... rsker.html

Mulig den skulle vært postet et annet sted, i så fall - feel free til å flytte dit den hører hjemme!
1 x

Brukeravatar
Thea
Rase: Eurasier og toller

Legg innav Thea » 15. september 2016 kl. 15.24

Det står "hvordan folk blir onde, i det godes tjeneste." Da tenker jeg på hvordan folk blir onde, i det ondes tjeneste, som jeg lærte om som student... En foreleser snakket om såkalte "Schreibtischtäter". Aner ikke om det fins noe lignende uttrykk på norsk, men dårlig oversatt "skrivebords-gjerningspersoner". Altså at man kan få seg til å gjøre utrolig mye som er bare ondskap om man føler at man ikke gjør det direkte. I sammenhengen vi lærte om var det nazister som ikke følte at de gjorde noe galt, fordi det var noen andre som utførte drapene, de "bare" beordret det, for eksempel. Når mange deler skyld, føler ikke folk seg skyldige, og man kan få folk til å gjøre hva som helst, fordi "alle" gjør det.
0 x

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Legg innav Helle » 15. september 2016 kl. 15.30

Dette er så fascinerende og creepy på samme tid.
Mens jeg husker det så skulle vi hatt en lenke til blogginnlegget ditt, Marie, der du skriver om "Den ensomme apen" og jegerufølsomhet. Det ble nevnt i samme samtale som Bergljot henviser til.
0 x

Marie
Rase:

Legg innav Marie » 15. september 2016 kl. 23.05

Helle skrev:Dette er så fascinerende og creepy på samme tid.
Mens jeg husker det så skulle vi hatt en lenke til blogginnlegget ditt, Marie, der du skriver om "Den ensomme apen" og jegerufølsomhet. Det ble nevnt i samme samtale som Bergljot henviser til.

:shock:

Her har jeg gått glipp av litt av en samtale!

Når jeg deler så må dere kommentere så jeg skjønner hva dere snakket om da. XD (R)

http://www.viten.com/tema/menneske/borresen.htm
0 x

Marie
Rase:

Legg innav Marie » 15. september 2016 kl. 23.42

Blogginnlegget mitt ja!

Selv om jeg elsker klikkertrening syntes jeg absolutt Børresen har noen poenger!

https://ellieogco.wordpress.com/?s=den+ensomme+apen+&submit=S%C3%B8k
2 x

Marie
Rase:

Legg innav Marie » 15. september 2016 kl. 23.56

Fikk forresten lest startinnlegget nå og må si at jeg legger merke til en stor forskjell i hvordan barna er mot hverandre i den gamle og nye barnehagen til datteren min. I den gamle gikk barna litt for lut og kaldt vann, og ble ikke sett. De fløy rundt å bråket og sa bæsj og utestengte hverandre fra leken. I den nye blir barna sett og får varme klemmer. De har mobbeprosjekt og barna blir oppmuntret og forsterket på å være greie med hverandre. Det er ingen som sier bæsj og alle virker så mye mer harmoniske.
Det er stygt å si, men jeg føler liksom at når barna fra disse to barnehagene skal møtes på samme skole så vil den ene gruppen være mye mer utsatt for å bli mobbere enn den andre...
1 x

Brukeravatar
Helle
Kontakt:

Legg innav Helle » 16. september 2016 kl. 9.58

Apropos ensom ape:
2 x

Brukeravatar
Helle
Kontakt:

Legg innav Helle » 16. september 2016 kl. 10.08

Marie skrev:Fikk forresten lest startinnlegget nå og må si at jeg legger merke til en stor forskjell i hvordan barna er mot hverandre i den gamle og nye barnehagen til datteren min. I den gamle gikk barna litt for lut og kaldt vann, og ble ikke sett. De fløy rundt å bråket og sa bæsj og utestengte hverandre fra leken. I den nye blir barna sett og får varme klemmer. De har mobbeprosjekt og barna blir oppmuntret og forsterket på å være greie med hverandre. Det er ingen som sier bæsj og alle virker så mye mer harmoniske.
Det er stygt å si, men jeg føler liksom at når barna fra disse to barnehagene skal møtes på samme skole så vil den ene gruppen være mye mer utsatt for å bli mobbere enn den andre...

Jeg tror helt klart du er inne på noe. Tenk deg forskjellen på gutter nå og for 20-30-40-50 år siden. Jenter har alltid lært å være omsorgsfulle og vise følelser, men det er først de siste par tiår (ca?) det har blitt lagt vekt på at alle skal vise og få omsorg i barnehagen. Jeg er på tynn is her, for egentlig vet jeg bare det jeg har sett i barnehagen, og det er at guttene er helt annerledes enn de var da jeg var liten, og jeg kan ikke annet enn å tro at det vil gjøre noe med de som voksne også.

Men, så er det også sånn at samfunnet rundt bestemmer hvordan andre skal oppføre seg, og så kan man jo være så naiv og håpe at de fleste presser en liten gruppe potensielle mobbere til å behandle andre mennesker pent.

Veldig godt å høre at det går så bra i den nye barnehagen, forresten! <3
0 x

Gå tilbake til «Lenker»