Forskningslenker

Brukeravatar
Helle
Sted: Vestfold
Rase: Working kelpie
Kontakt:

Forskningslenker

Legg innav Helle » 15. juni 2015 kl. 11.29

The Family Dog Project: http://familydogproject.elte.hu/wordpress/?page_id=6
(Family Dog Project was founded in 1994 to study the behavioral and cognitive aspects of the dog-human relationship. It is one of the largest dog research groups in the world, with over 100 published papers in peer-reviewed journals.)
0 x

Bergljot
Rase:

Legg innav Bergljot » 30. august 2016 kl. 13.19

https://www.washingtonpost.com/news/ani ... or-treats/ Kom over denne i dag og er litt sånn frem og tilbake på hva jeg mener om dette. Joda, MR- studie, meeeen stemmer det med virkeligheten? Altså, jeg kan si bra/dyktig til jeg blir blå for å trene innkalling. Den innkallingen kollapser som et korthus i møte med et rådyr. Jeg kan ikke se for meg at dette faktisk stemmer når man kommer til fysisk krevende, kompliserte kjeder eller når store fristelser må avstås.

Noen tanker?

Red tillegg: http://www.crosspaws.com.au/blog/dog-tr ... love-food/
Sist redigert av Bergljot den 30. august 2016 kl. 13.41, redigert 1 gang totalt.
0 x

Brukeravatar
Anne
Sted: Sandnes
Rase: Japansk Spisshund
Kontakt:

Legg innav Anne » 30. august 2016 kl. 13.25

Bergljot skrev:https://www.washingtonpost.com/news/animalia/wp/2016/08/17/what-does-a-dog-want-more-good-boy-or-treats/ Kom over denne i dag og er litt sånn frem og tilbake på hva jeg mener om dette. Joda, MR- studie, meeeen stemmer det med virkeligheten? Altså, jeg kan si bra/dyktig til jeg blir blå for å trene innkalling. Den innkallingen kollapser som et korthus i møte med et rådyr. Jeg kan ikke se for meg at dette faktisk stemmer når man kommer til fysisk krevende, kompliserte kjeder eller når store fristelser må avstås.

Noen tanker?

Det har vært masse diskusjon rundt denne forskningen. Noen av motargumentene som har kommet opp er:

- Lite utvalg (15 hunder)
- Pølse som eneste alternativ (ikke alle hunder liker pølse)
- Tidligere forskning viser at forventning til belønning kan være sterkere enn selve belønningen (dvs at hvis rosen fungerer som en sekundær forsterker, så kan forventningen om en ukjent belønning være høyere enn pølsa).
- Sosial deprivasjon. Hunden var i en situasjon hvor kanskje ønsket om å komme til eier var større enn å få pølse.

Så det er mange faktorer som spiller inn her. Hvis f.eks tilsvarende studie hadde blitt gjort men tatt høyde for det ovenfor (bredere og større utvalg av hunder, flere alternative belønninger ros som ikke tidligere er knyttet til belønning og hund som står hos eier og allerede har trygghet og sosiale behov dekket), så hadde jeg vært veldig spent på resultatet.
0 x

Bergljot
Rase:

Legg innav Bergljot » 30. august 2016 kl. 13.45

Anne skrev:Det har vært masse diskusjon rundt denne forskningen. Noen av motargumentene som har kommet opp er:

- Lite utvalg (15 hunder)
- Pølse som eneste alternativ (ikke alle hunder liker pølse)
- Tidligere forskning viser at forventning til belønning kan være sterkere enn selve belønningen (dvs at hvis rosen fungerer som en sekundær forsterker, så kan forventningen om en ukjent belønning være høyere enn pølsa).
- Sosial deprivasjon. Hunden var i en situasjon hvor kanskje ønsket om å komme til eier var større enn å få pølse.

Så det er mange faktorer som spiller inn her. Hvis f.eks tilsvarende studie hadde blitt gjort men tatt høyde for det ovenfor (bredere og større utvalg av hunder, flere alternative belønninger ros som ikke tidligere er knyttet til belønning og hund som står hos eier og allerede har trygghet og sosiale behov dekket), så hadde jeg vært veldig spent på resultatet.

Lite utvalg er jo soleklart, for ikke å snakke om at man har valgt ut div hunder heller enn å trene et bredt utvalg av hunder til å bli i MRen. La til en artikkel som du sikkert har lest.
0 x

Gå tilbake til «Lenker»