Trening av laks: Oppdrettslaks skal lære å komme tilbake ved at en lyd alltid spilles ETTER de får mat

Svar
Brukeravatar
Thea
Rase: Eurasier og toller

Trening av laks: Oppdrettslaks skal lære å komme tilbake ved at en lyd alltid spilles ETTER de får mat

Legg inn av Thea » 4. juli 2018 kl. 13.58

Mulig dette er feil underforum, ante ikke hvor jeg skulle legge en læringsteoridiskusjon. Flytt om det passer bedre et annet sted :)

Utdrag fra artikkelen:

"Denne lyden skal fange rømt oppdrettslaks

Oppdrettslaksen som er med i prosjektet har fått høre en spesiell lyd rett etter at de har fått mat. Målet er å dressere laksen slik at den kjenner igjen lyden slik at man kan lokke den tilbake ved en eventuell rømming.

– Hypotesen er at vi kanskje greier å holde laksen rundt anlegget i en periode som gjør at vi kan fangste ganske intensivt akkurat rundt anlegget, sier Roger Pedersen, samfunnskontakt i Grieg Seafood."

https://www.nrk.no/finnmark/vil-lokke-r ... 1.14109010

Er ikke dette fryktelig ulogisk? For klassisk betinging må jo lyd + mat pares, altså komme samtidig, lyd betyr det samme som mat, for operant betinging må vel lyd føre til mat og lyden være en betinget forsterker for maten som kommer, slik at laksen f.eks. lærer "svøm dit så får du mat".

Eller har jeg misforstått noe?
0 x

Brukeravatar
Gro
Rase:

Legg inn av Gro » 4. juli 2018 kl. 14.50

Thea skrev:Mulig dette er feil underforum, ante ikke hvor jeg skulle legge en læringsteoridiskusjon. Flytt om det passer bedre et annet sted :)

Utdrag fra artikkelen:

"Denne lyden skal fange rømt oppdrettslaks

Oppdrettslaksen som er med i prosjektet har fått høre en spesiell lyd rett etter at de har fått mat. Målet er å dressere laksen slik at den kjenner igjen lyden slik at man kan lokke den tilbake ved en eventuell rømming.

– Hypotesen er at vi kanskje greier å holde laksen rundt anlegget i en periode som gjør at vi kan fangste ganske intensivt akkurat rundt anlegget, sier Roger Pedersen, samfunnskontakt i Grieg Seafood."

https://www.nrk.no/finnmark/vil-lokke-r ... 1.14109010

Er ikke dette fryktelig ulogisk? For klassisk betinging må jo lyd + mat pares, altså komme samtidig, lyd betyr det samme som mat, for operant betinging må vel lyd føre til mat og lyden være en betinget forsterker for maten som kommer, slik at laksen f.eks. lærer "svøm dit så får du mat".

Eller har jeg misforstått noe?

Jeg synes og det umiddelbart hørtes veldig rart ut, men kan det være at de fôrer, så gir lyden mens fisken spiser? Slik at fisken vil assosiere lyden med mat? De burde vel strengt tatt da flyttet timingen på lyden til å gradvis bli før maten kommer?
0 x

Brukeravatar
Thea
Rase: Eurasier og toller

Legg inn av Thea » 4. juli 2018 kl. 15.27

Ja, det begynte jeg å tenke på også etter at jeg posta her, at det vil ta litt tid for fisken å spise, så kanskje det bare er dårlig formulert, og at lyden i praksis blir mens de spiser! Enig, om det skal funke som innkalling bør vel lyden komme før de begynner å spise til slutt?
0 x

Svar