Are ‘Free-Shaped’ Dogs Better Problem Solvers?

Brukeravatar
shapingsheepdog
Sted: Der det blåset på Jæren
Rase: 2xMalinois+Sheltie
Kontakt:

Are ‘Free-Shaped’ Dogs Better Problem Solvers?

Legg innav shapingsheepdog » 14. desember 2016 kl. 19.16

http://ppgworldservices.com/2015/03/16/are-free-shaped-dogs-better-problem-solvers/

En artikkel jeg fant spennende.

"We should remember that all animals are adapted problem solvers. They are biological learning machines that interact with the environment and have their behavior shaped (selected) by its consequences (Pierce & Epling, 1999)."

Bare å legge shaping på hylla nå? XD
0 x

Bergljot
Rase:

Legg innav Bergljot » 19. desember 2016 kl. 11.30

Litt skuffende opplegg - clickbait overskrift. Men spennende nok artikkel, selv om jeg syntes den var rotete skrevet.

Ikke veldig ukjent innhold, heldigvis. :)

Det jeg synes er litt rart er "trial and error"-begrepet og hvordan det blir brukt gjennom store deler av artikkelen. Under en god shapingøkt så kan vi knappest snakke om forsøk og feiling? I en god shapingøkt ønsker jeg å se svært lite feil. En god shaper legger opp kriterieskiftene så gradvis at man holder seg godt innenfor 80% eller har en høyere suksessprosent.

Jeg reagerte aller mest på at det ble snakket om Clear cut answers og at man ikke vet hvor lite eller store kriteriesprang man kan gjøre(det var det jeg fikk ut av det i hvert fall). Det er jo slikt som vil variere fra hund til hund, og fører til fører. Shaping er i mine øyne nesten som en dans - man må lese hverandre og handle utfra det man ser.
Ikke at jeg er noen shapingguru, jeg gjør mine feil som de fleste andre, men jeg har sjelden eller aldri opplevd at en shapingøkt har hatt aversivt anstrøk, og jeg brukte shaping mye når jeg trente med Shirika. Hun var ingen enkel hund å trene eller shape. Men så fort hun forstod shaping som opplegg var de få feilene hun der gjorde ikke så viktige for henne. Det var ikke - ånei, jeg fikk det ikke til, kjiiiipt, det var ha!, jeg skal nok få tak i den godbiten, bare vent og se! Og for henne var det viktig lærdom, jeg merket at hun ikke mistet motivasjonen så fort(sammen med andre ting vi gjorde som f.eks flytarbeid og dens like) ellers heller.

Litt utenfor dette, men når jeg jobbet i bhg gikk jeg en del kurs med tanke på å utvikle barnas evne til å takle motgang(var egentlig en del av et helhetlig opplegg som så barnet som full av potensiale, så det var ikke bare det det handlet om). "the learning pit" var en metode, som involverte å gjøre barna lett frustrerte/forvirrede(i dialog med en voksen som var utdannet på å shape barnet i riktig retning ut fra barnets nivå) før de opplevde å finne løsningen som igjen gav de en type katarsisfølelse/Eurekaopplevelse. http://www.jamesnottingham.co.uk/learning-pit/ Jeg trekker litt paralleller mellom denne metoden og shaping, det er ikke bare den ferdige opplevelsen av å mestre som er viktig, men også det å jobbe seg gjennom et problem og komme ut styrket på andre siden. Å lære seg å takle frustrasjon synes jeg er en god ting, men det må selvsagt skje på en måte som ikke er skadelig i prosessen og evnen til å takle frustrasjonen må bygges opp som alt annet.

Veldig spennende tema, jeg liker hvordan det gir meg en masse tanker om hva som er aversivt og ikke, hvordan en god treningsøkt bør se ut! Jeg må sette opp et skjema over ting som skal shapes fremover, jeg fikk plutselig tonnevis med motivasjon!

Red tillegg: Tror jeg sjelden eller aldri har brukt shaping fordi det gjør hunden til en bedre problemløser. For meg er det stort sett dette med at shapede adferder ofte er mer motstandsdyktig mot ekstinksjon, muligheten til å utvikle til dels kompleks adferd med utgangspunkt i en meget enkel adferd hunden allerede kan og at det gjør meg som trener bedre til å lese hundene mine og sette kriterier. Egentlig synes jeg det utvikler alle trenerferdigheter. :)
0 x

Gå tilbake til «Artikler»